De eerste keer van Jade Olieberg & Glodi Lugungu

Het is haar eerste Netflix-serie en zijn eerste avondvullende voorstelling. Met het enige verschil dat Jade Olieberg (26) de opnames allang achter de rug heeft en Glodi Lugungu (27) pas zijn première beleeft in oktober. ‘Jij bent op een punt waar ik nog niet ben’.

Tekst Rick van Veluw
Fotografie Lin Woldendorp

De hoofdrol spelen in een Netflix-serie is precies zo’n groot ding als het klinkt. Jade Olieberg serveert de ene na de andere smakelijke anekdote terwijl ze in de visagie zit voor de C. Magazine-shoot. Over het mailtje van Scientology dat ze vanochtend kreeg (‘of ik nog een keer cappuccino kom drinken’), Insta-DM’s van de Amerikaanse rapper Trippie Redd (‘iemand zei me ineens: hé, Trippie Redd volgt je’) en de voorbereiding op haar rol (‘ik heb mensen zien opengesneden worden’). Dan valt Glodi Lugungu binnen, netjes een halfuur te vroeg, dat terwijl hij ‘echt geen ochtendmens is’. Hij is in zijn nopjes: de eerste twee try-outs van zijn voorstelling Ze bedoelen het goed gingen ‘hartstikke goed’. ‘Het verbaasde me én beangstigde me dat de tweede alweer zo veel beter was dan de eerste keer’.

Wat was de eerste keer dat je dacht:

Glodi: ‘Ik had dat pas heel laat. Mijn droom was architect worden. Ik ben ook afgestudeerd. Maar toen pushten vrienden me om comedy te doen. Na het winnen van AKF (het Amsterdams Kleinkunst Festival), twijfelde ik nog steeds. Ik heb altijd de angst dat mensen om me heen het nog kunnen afpakken. Wat ik miste was een toezegging van de juiste persoon. En dat was… mijn moeder.’


Jade: ‘Ah, da’s lief.’


Glodi: ‘Ze wou niet eens komen kijken, maar haar baas had haar uitgenodigd. Ze zaten op de eerste rij. Ik was dood- en doodnerveus. Toen deed ik mijn materiaal en zij en haar baas gingen helemaal stuk. Toen dacht ik: dit gaan we doen. Die zege van mijn moeder gaf me rust.’

Hoe was dat voor jou Jade?

Jade: ‘Bij mij klikte het toen ik werd afgewezen voor de toneelschool. Die vooroordelen over ‘speel een ei’ of ‘nu ben je een boom’ waren helaas waar bij mijn auditie. Ik was zeventien en sloeg helemaal dicht. Het moment dat ik werd afgewezen deed pijn. Toen wist ik: als het zoveel pijn doet, dan wil ik dit dus écht. Vanaf dat moment heb ik er keihard voor gewerkt.’

 

Is Ares de eerste keer dat je je zo hebt voorbereid op een rol, Jade?

Jade: ‘Ik ben niet volledig method gegaan, maar heb me wel anders voorbereid dan anders. Ik kocht schoenen om een ander loopje te ontwikkelen. Ik ging undercover langs bij de Scientology om te zien of ik vatbaar zou kunnen zijn voor zo’n genootschap. Ik ben in een snijkamer geweest waar lijken werden opengesneden om te voelen hoe het is als geneeskunde-student. Veel met Tobias (Kersloot, tegenspeler in Ares, red.) afgesproken ook. We kenden elkaar al langer, maar we hebben geïnvesteerd in onze vriendschap om ons op de set helemaal comfortabel te voelen. Het is een enorme luxe dat ik dit heb kunnen doen. Het echte method acting vind ik riskant. Ik zou in een rol als alcoholist niet dronken op de set willen staan. Je moet wel de controle houden.’

Is dit de eerste keer dat er zóveel op jullie afkomt, als grote beloftes voor 2020?

Jade: Ares is het tofste dat ik ooit heb gedaan en ik ben er enorm dankbaar voor. Tegelijkertijd heb ik meer dan ooit geleerd mijn grenzen aan te geven. Na Ares ben ik gelijk doorgegaan met werken, eigenlijk boven mijn kunnen. Dat ik in de Kruidvat liep en al overprikkeld raakte. Nu let ik beter op mezelf, ik ben volwassener geworden.’

 

Glodi: ‘Jij bent op een punt waar ik nog niet ben: mijn voorstelling moet nog af. Ik voel op dit moment alleen druk voor de show. Ik houd me niet bezig met alles wat verder op me afkomt. Leuk dat ik bij DWDD mag langskomen, maar ik doe geen comedy om tafelheer te zijn. Ik wil gewoon een hele goede voorstelling maken. Na twee try-outs weet ik dat het nog veel beter kan.’

Jade Olieberg (26) is actrice en speelt de hoofdrol in de eerste volledig Nederlandse Netflix-serie Ares, die in 190(!) landen te zien is. Al vanaf haar dertiende acteert Jade in films en later ook in series en theatervoorstellingen. Zo speelde ze in de film Hoe overleef ik mezelf?, NPO3-serie Anne+ en is ze binnenkort te zien in theatervoorstelling Laura H.

Wat was de eerste keer dat je zelf geraakt werd door iets cultureels?

Jade: ‘Dat was Branden van het Ro Theater. Fania Sorel speelt in die voorstelling een getraumatiseerde moeder met twee kinderen in een oorlog in het Midden-Oosten. Ik speelde toen zelf in de jongerenvoorstelling van Branden en had Fania ook ontmoet. Een doodnormaal mens, maar in de voorstelling transformeerde ze in een sterke oervrouw. Het overviel me zo! En ik wilde het zelf ook kunnen. Als je zoiets bij mensen kan bewegen, dat is haast religieus. Ik zie die ervaring als mijn theaterbekering.’

 

Glodi: ‘Ik heb heel lang een angst gehad voor theaters. Ik ging ooit naar De Vliegende Panters met mijn schoolklas. In die voorstelling zat het Hitlerlied. Ik zat daar als enige donkere jongen en zag die zaal transformeren in een nazi-bijeenkomst. Dat was eng en ik snapte er niets van. Waarom zou je die grens op zoeken zonder reden? Thuis keken we Zoba Zoba, een Congolese comedy over een Congolese vrouw die voor een rijke familie werkt. Het mooie van die serie was: zij had niks, wij hadden niks. Zij haalde daar de fun uit en dat was herkenbaar. Toen besefte ik me dat comedy ook iets voor mij kon zijn: als ik de fun kan halen uit alles wat ik heb meegemaakt, dan kan ik op het podium staan.’

Wat was de eerste keer dat je advies vroeg aan een collega? Ik zie op je Insta alleen maar collega-comedians langskomen, Glodi.

Glodi: ‘Martijn Koning heeft me enorm geholpen. Hij stelde me voor bij Comedytrain en is mijn mentor geweest. Ik luister veel naar motivational speakers en één daarvan, Les Brown, zegt: ‘omsingel je met mensen die je wil zijn’. Martijn is op een van de hoogste niveaus in comedy, als ik maar iets van hem meekrijg, is dat al veel meer dan mijn generatiegenoten. Ik heb dat soort gesprekken ook gehad met Brigitte Kaandorp en Theo Maassen. Ik voetbalde vroeger veel en daar heb ik geleerd dat je je sneller ontwikkelt als je tegen iemand speelt die groter en beter is.’

Ares zie je nu op Netflix. Binnenkort zie je Jade ook shinen in theatervoorstelling Laura H. van Toneelgroep Oostpool. Glodi is druk aan het try-outen met zijn voorstelling Ze bedoelen het goed in theaters door heel Nederland.

Wil jij net als Jade & Glodi ook in een borstenballenbak duiken? Je vindt ‘m in de expo What a Genderful World in het Tropenmuseum, waar je alles leert over gender (en met CJP € 7,- korting scoort).

Glodi Lugungu (27) is cabaretier en werd door De Volkskrant uitgeroepen tot ‘het comedytalent van 2020’. Zijn familie vluchtte toen hij klein was van DR Congo naar Nederland en Glodi groeide op in het Brabantse Dommelen. Hij was een veelbelovend voetballer, maar een nog beter comedian: in 2018 won Glodi zowel de publieks- als juryprijs op het Amsterdams Kleinkunst Festival en dit jaar debuteert hij met de avondvullende voorstelling Ze bedoelen het goed.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Verder

Verder lezen